Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego
2018/2019r.
Szkoła Podstawowa
im. Marii Zientary- Malewskiej
z Oddziałami Dwujęzycznymi
w Dywitach
Akty prawne
- Ustawa- Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r.,-Tekst jednolity, Dz. U. z 2018 r. poz. 996
- Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności:
17) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
18) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości i kreatywności sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym, w tym poprzez stosowanie w procesie kształcenia innowacyjnych rozwiązań programowych, organizacyjnych lub metodycznych;
19) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
20) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego; - Art. 98. 1. Statut szkoły zawiera w szczególności:
16) organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2018 r. poz.1675).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 28 marca 2017 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 703.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591)
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego w szkole obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu prawidłowego przygotowania uczniów do wyboru dalszej drogi kształcenia i wyboru zawodu.
Główny cel realizacji orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w szkole podstawowej
Celem orientacji zawodowej w klasach I–III jest wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, rozwijanie pozytywnej i pro aktywnej postawy wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji.
Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest poznawanie własnych zasobów, zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, kształtowanie pozytywnej i pro aktywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji oraz stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.
Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII szkoły podstawowej jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery i podejmowania przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających znajomość własnych zasobów oraz informacje na temat rynku pracy i systemu edukacji.
Działania związane z doradztwem zawodowym i ich adresaci
Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole podstawowej są kierowane do trzech grup adresatów:
- uczniów,
- rodziców,
- nauczycieli,
Działania kierowane do uczniów:
- udzielanie porad i konsultacji indywidualnych;
- prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: poznawanie własnych zasobów; świat zawodów i rynek pracy; rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie; planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych;
- aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych;
- prowadzenie kół zainteresowań;
- organizowanie spotkań z przedstawicielami instytucji rynku pracy;
- stwarzanie okazji do udziału w wydarzeniach takich jak np. targi edukacyjne;
- informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych;
- umożliwienie udziału w spotkaniach z absolwentami szkoły (prezentacje ścieżek rozwoju edukacyjno-zawodowego);
- organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów;
- organizowanie wycieczek zawodoznawczych;
- umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, tablice informacyjne;
- organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, np. konkursy;
- udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych;
- prowadzenie projektów edukacyjnych tematycznie powiązanych z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym.
Działania kierowane do rodziców:
- organizowanie spotkań informacyjno-doradczych z doradcą zawodowym w szkole;
- prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów;
- informowanie o targach edukacyjnych;
- udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez:, stronę WWW szkoły, tablice informacyjne;
Działania kierowane do nauczycieli:
- indywidualne spotkania z doradcą zawodowym,
- pomoc w opracowaniu scenariuszy zajęć realizowanych podczas godzin wychowawczych.
Koordynatorem WSDZ na rok szkolny 2018/2019 jest mgr Marta Wiśniewska
Realizatorzy działań związanych z doradztwem zawodowym
W szkole podstawowej w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy, nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), nauczyciel wychowawca w świetlicy szkolnej, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog, psycholog, doradca zawodowy).
Osoby odpowiedzialne za realizację poszczególnych działań:
Dyrektor:
-
- odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym;
- współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ;
- wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi;
- zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.
Doradca zawodowy:
- określa mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia
uczniów; - pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej;
- prowadzi zajęcia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego oraz zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu;
- wspiera nauczycieli, wychowawców, specjalistów i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym;
- prowadzi doradztwo indywidualne dla uczniów;
- systematycznie diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, na działania związane z doradztwem zawodowym;
- planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia;
- organizuje współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły podnoszącą efektywność prowadzonych działań związanych z doradztwem zawodowym;
- współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym;
- wspólnie z zespołem przygotowuje projekt WSDZ;
- gromadzi, aktualizuje i udostępnia zasoby związane z orientacją zawodową oraz doradztwem zawodowym;
współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.
Wychowawcy:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych;
- wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej;
- współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w
zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego;
- przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych;
- prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe;
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w za-kresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Specjaliści:
- określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów;
- włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów;
- współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów;
- włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty);
- współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w
zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.
Formy, metody i techniki pracy doradczej adresowane do uczniów:
- Badanie (diagnoza) zapotrzebowania na działania doradcze prowadzone w szkole (wywiad, kwestionariusz ankiety).
- Zajęcia warsztatowe (grupowe) służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania własnego rozwoju i kariery zawodowej, umożliwiające poznanie siebie i swoich predyspozycji zawodowych.
- Warsztaty doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i współdziałania w grupie, radzenie sobie ze stresem.
- Udostępnianie informacji o zawodach, szkołach.
- Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów.
- Prowadzenie kółek zainteresowań dla uczniów.
- Udzielanie indywidualnych porad uczniom.
- Organizowanie wycieczek.
Metody w poradnictwie grupowym:
- Aktywizujące problemowe – burza mózgów, dyskusja.
- Metoda dramy – inscenizacje i odgrywanie ról.
- Metody testowe (kwestionariusze, ankiety, testy).
- Metody audiowizualne – filmy edukacyjne, zasoby Internetu i programy multimedialne, prezentacje multimedialne.
- Treningi umiejętności społecznych, mini wykłady, pogadanki.
Techniki- plastyczne, wzmacniające myślenie krytyczne oraz strategiczne (np. analizę SWOT), kwestionariusze, wywiady, gry i zabawy.
Korzyści wynikające z wdrożenia WSDZ :
-
- Kształtowanie aktywności zawodowej uczniów
- Dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
- Świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
Instytucje współpracujące ze szkołą:
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
- OHP
- Pracodawcy
- Centra kształcenia praktycznego (CKP)
- Urząd Pracy
Ewaluacja
Ewaluacja jest niezbędna, aby działania doradcze na terenie szkoły były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami uczniów i ich rodziców.
Formy ewaluacji – rozmowy z uczniami, rodzicami, nauczycielami.
Harmonogram działań WSDZ kl. I i II i III rok szkolny 2018/2019
Działania | Termin | Metody i formy | Osoby odpowiedzialne | |
Spotkanie z policjantem | Październik | pogadanka | wychowawcy | |
Lubię to! Każdy ma swoje zainteresowania | październik | Zabawa grupowa, rozmowa, wypowiedzi z elementami prezentacji | wychowawcy | |
Jak zmieścić dzień w słoiku? | listopad | Opowiadanie, zabawa dydaktyczna, pantomima, kalambury | Doradca zawodowy, n-le świetlicy | |
Słodka matematyka | grudzień | rozmowa kierowana, praca w grupach, zabawa tematyczna, ekspresja plastyczna i ruchowa, zabawa naśladowcza. | wychowawcy | |
Gala talentów- jesteśmy mistrzami | styczeń | Autoprezentacja, rozmowa, wywiad | Doradca zawodowy, n-le świetlicy | |
Reporterskim okiem- wywiad z pracownikami szkoły | Luty, marzeń | Wywiad, rozmowa kierowana, giełda pomysłów | Ewelina Jasińska | |
Po co się uczę? | kwiecień | Burza mózgów, mapa myśli, zabawa ruchowa | Pedagog | |
Dzisiejszy Jaś – kim będzie jako Jan | maj | Rozmowa kierowana, pantomima, zabawa ruchowa | wychowawcy | |
Moja mama wszystko potrafi | maj | Rozmowa kierowana, ekspresja plastyczna | wychowawcy | |
Spotkania z przedstawicielami zawodów | W ciągu roku szkolnego | Wywiady, rozmowa kierowana | Wychowawcy, doradca zawodowy | |
Wycieczki zawodoznawcze | W ciągu roku szkolnego | wycieczki | Wychowawcy, doradca zawodowy | |
Wolontariat | W ciągu roku szkolnego | Praca w grupie, | Joanna Żach | |
Harmonogram może ulec modyfikacji biorąc pod uwagę zapotrzebowania uczniów
Harmonogram działań WSDZ kl. IV-VI rok szkolny 2018/2019
Działania | Termin | Metody i formy | Osoby odpowiedzialne | |
Diagnoza -zapotrzebowania na działania doradcze | Wrzesień Październik | ankieta | doradca zawodowy, wychowawcy |
|
Rozpoznanie zainteresowań uczniów
Ja to znaczy kto? |
październik/ listopad | Rozmowa, wypowiedzi z elementami prezentacji, praca plastyczna | wychowawcy | |
Dzień kreatywnych pasjonatów | listopad | metoda projektu;
praca w grupach; bank pomysłów; plakat (mapa myśli). |
wychowawcy | |
Nie tylko czas leczy rany – grupa zawodów medycznych. | grudzień | ćwiczenie w parach;
ćwiczenie grupowe; rozmowa kierowana |
wychowawcy | |
Spotkania z przedstawicielami zawodów (rodzice) | styczeń | rozmowa, wywiad | Doradca zawodowy, wychowawcy | |
Zawodowy idol | Luty, marzeń | zabawa dydaktyczna;
rozmowa kierowana; gra dydaktyczna; dyskusja grupowa |
nauczyciele przedmiotów | |
Jak się uczyć? | I semestr | warsztaty | Pedagog | |
Wyjścia do pobliskich firm i zakładów pracy | W ciągu roku szkolnego | wycieczki | wychowawcy, n-le, doradca zawodowy |
|
Spotkanie z absolwentami szkoły | kwiecień, maj | pogadanka | wychowawcy, doradca zawodowy | |
Konkurs – Moje pasje i zainteresowania | W ciągu roku szkolnego | Prezentacje, prace plastyczne | Pedagodzy doradca zawodowy | |
Wolontariat | W ciągu roku szkolnego | Praca w grupie, | Joanna Żach | |
Harmonogram może ulec modyfikacji biorąc pod uwagę zapotrzebowania uczniów
Harmonogram działań WSDZ klasy VII, VIII i Gimnazjum
Działania | Termin | Metody i formy | Osoby odpowiedzialne |
Diagnoza- zapotrzebowanie na działania doradcze | Wrzesień/październik | ankieta | Doradca zawodowy |
Wycieczki zawodoznawcze | W ciągu roku szkolnego | wycieczka | Doradca zawodowy, wychowawcy |
Wycieczki zawodoznawcze w ramach projektu Laboratorium- Mój profil | W ciągu roku szkolnego | wycieczka | Doradca zawodowy, wychowawcy |
Spotkania z przedstawicielami zawodów (rodzice i zaproszeni goście) | W ciągu roku szkolnego | Rozmowa, wywiad | Doradca zawodowy, wychowawcy |
Spotkanie z rodzicami (przedstawienie Programu WSDZ, systemu edukacji szkolnictwa ponadpodstawowego) | Listopad | Spotkanie, prezentacja multimedialna | Doradca zawodowy, pedagog, psycholog |
Spotkania z absolwentami szkoły | Marzec/ Kwiecień | Rozmowa | Doradca zawodowy, wychowawcy |
Realizacja zajęć dydaktycznych z Doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII ( po12h) |
Wrzesień – Grudzień | Praca w grupach, filmy, prezentacje multimedialne, ankiety, testy, gry | Doradca zawodowy |
Poradnictwo indywidualne | W ciągu całego roku szkolnego | Rozmowy, ankiety, testy | Doradca zawodowy |
Warsztaty dla klas gimnazjalnych (prowadzone przez pracowników OHP Olsztyn | Październik, Styczeń | Wykład, ankiety, testy | Doradca zawodowy, pracownicy OHP- Olsztyn |
Harmonogram może ulec modyfikacji biorąc pod uwagę zapotrzebowania uczniów